Vandaag gaat het over baby.

Mensen vertellen graag hun verhaal. Van nature zijn we ‘storytellers’. Onze overlevingsdrift vertelt ons dat wat wij zelf hebben beleefd of bedacht al gauw interessanter is dan dat van de ander. Helaas is die ander daar lang niet altijd van overtuigd. En probeert hij af te kappen, in te breken. Met het gevaar dat we elkaar oeverloos vervelen. Het is daarom dat ik mijn studenten op presentatietraining de slogan ‘How to kill your baby’ meegaf. Jonge moeders kunnen over hun baby eindeloos vertellen, tot de teennageltjes aan toe. Maar in het dagelijks verkeer past het om je verhaal tot de kern te beperken. In het besef dat tijd kostbaar is, dat aandacht energie vraagt en dat de ander ook wel eens aan de beurt wil komen. Ergo, you have to kill your baby, besloot ik dan dreigend. Zelf voelt het als een groot gemis als je niet aan de teennageltjes toekomt, maar je toehoorder heeft aan het rompje meer dan genoeg.


  • Facebook B&W