Vandaag gaat het over mythen.

Uit de Griekse mythologie hebben we de prachtigste verhalen overgeleverd gekregen, mythen met eeuwigheidswaarde. Tegenwoordig gaat het bij mythen meer over eendagsvliegerige, commerciële sprookjes waaraan een eigen betekenis wordt gegeven. Vanzelfsprekend een positieve! Zo vertelt Specsavers ons op de radio al maanden dat het een mythe is dat je voor hun oorproducten moet bijbetalen, en dat het een mythe is dat die dik en lelijk zijn, of dat er bij hoortoestellen veel verborgen kosten zijn, of dat ze oude modellen van slechte kwaliteit verkopen. Allemaal mythen. Specsavers (dat wil zeggen Soundsavers) is klaarblijkelijk niet erg van het eigen verhaal overtuigd, want het heeft haar mythische boodschappen zo vaak en indringend herhaald dat we er als luisteraars graag enige doofheid voor over hadden om niet hoorndol te worden. Wie weet er nog andere hoorndolle afzenders van zogenaamde, want zelf verzonnen mythen?