Vandaag gaat het over kroon.

Met miljoenen anderen kijken we The Crown, de serie die je elke aflevering weer laat genieten van geweldig acteer-en camerawerk, uitgekiende verhaallijnen en een budget dat schijnbaar oneindig is. Kortom, Netflix steekt de reguliere televisie naar de kroon. Overal om je heen hoor je mensen verhalen hoe ze avond na avond NPO 1, 2 en 3 en de hele commerciële reut laten voor wat ze zijn – veelal saaie, smakeloze ‘reality’ - en hun heil vinden op Netflix en aanverwante. Zoveel kijkplezier voor een tientje in de maand, wie had dat gedacht? Natuurlijk, aan de horizon dreigen drastische prijsverhogingen en vercommercialisering (kijkt u eerst maar even 10 minuten reclame voordat u kunt starten). Maar voorlopig zitten we goed. De vrienden bij ons aan tafel vallen over elkaar heen van enthousiasme, naast waarschuwingen om ‘niet te veel te verraden’ voor de trage disgenoten die achterlopen met kijken. Want dat is natuurlijk het nadeel: vroeger deelde je eenheid van ervaring en tijd als er een populaire serie op tv

was, zodat je aan de koffietafel een gezamenlijk gespreksonderwerp had. Daarvoor hebben we nu woedende storm nodig. Zo is er altijd wel wat.


  • Facebook B&W