Vandaag gaat het over misleiding.

De Nationale Postcode Loterij meldt zich met een brief in de bus. 'Betreft: Wint u vandaag al € 25.000?' De vraag stellen is hem beantwoorden: nee. Alhoewel. 'De Straatprijs bestaat 25 jaar en dat vieren we graag met u', gaat het schrijven van Gaston Starreveld vals verder. En dan komt-ie: 'Daarom is Rijperweg 18 geselecteerd om kans te maken op een gegarandeerd geldbedrag van € 25.000.-.' Hoe lang is door op maat gesneden jonge marketeers ten kantore van de Loterij in de poepchique Van Eeghenstraat in Amsterdam op dit zinnetje gestudeerd? En hoe blij was Baas Starreveld toen de jonge heren met bovenstaand resultaat van de lunch terugkwamen?! Briljant jongens, zal hij hebben geroepen. Champagne! Hier stinken ze in. En hij pakte zijn marker om de woordjes 'daarom', 'geselecteerd' en 'gegarandeerd' te gelen. Een superieure combinatie, die elke snelle brieflezer zoveel zand in de ogen strooit dat hij of zij de toevoeging 'om kans te maken op' voor het gemak even vergeet. In juridische zin zit de Postcode Loterij natuurlijk helemaal goed. Ze kijken wel uit. De misleiding zit 'm ook niet in de uitvoering, maar in de intentie. Erger.