Vandaag gaat het over being there.

In Toulouse in Zuid-Frankrijk is het de omgekeerde wereld. De buitenwijken van deze booming werkplaats van Airbus zijn mooi en modern, de historische baksteenrode binnenstad is oud en vervallen. Het publieke lijdt onder het private, zoals overal. Wel laten foto's op grote borden zien hoe mooi het weer moet gaan worden. Ooit, want er staat 'demain' bij. Desalniettemin puilen op het centrale Place des Capitole de terrassen uit van de mensen. De jeugd is opvallend aanwezig, achteloos dure cocktails en ijscoupes verwerkend. Net als op de super

hippe Terrasses du Port in Marseille vorige week komen we hier ogen te kort wat mooie jongens en meiden en elegante moeders betreft, en dat aangenaam multiculti. In de straten rondom het plein slenteren duizenden toeristen en Toulousiens in gemoedelijke gezamenlijkheid rond. Terrasjes, cafés en eettentjes zijn vol, maar de winkels ogen leeg. Het is een trend die je in alle steden ziet: being there in plaats van buying there. Spullen kopen kan digitaal, gezellig eten en drinken, zien en gezien worden niet.